امام زمان

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

جايگاه عدالت در دولت كرامت‏ محور مهدوى از منظر مقام معظّم رهبرى (رويكردى به دولت زمينه‏ ساز)

معرفت سال بيستم ـ شماره 162 ـ خرداد 1390، 95ـ105

رحمت‏ اللّه مرزوقى*

مرضيه مروتى**

چكيده

هدف اين پژوهش، تبيين شاخص‏هاى دولت عدالت‏محور از منظر مقام معظّم رهبرى است. اين پژوهش با رويكرد نظرى و با روش سندكاوى انجام گرفته است. يافته‏هاى پژوهش حاكى از آن است كه عدالت اقتصادى، عدالت در قانون‏گذارى، عدالت قضايى و حقوقى، عدالت اجرايى و سياسى، و عدالت آموزشى و فرهنگى، از مهم‏ترين شاخص‏هاى عدالت از ديدگاه مقام معظّم رهبرى مى‏باشند. همچنين توزيع برابر ثروت‏ها و فرصت‏ها، برخوردارى همگان از بيت‏المال، وضع قوانين مبتنى بر موازين اسلامى و كرامت انسانى، نظام قضايى عادل، قاطع، منسجم و كارآمد و مبارزه قاطعانه با هرگونه فساد، عدم تبعيض در قانون‏گذارى، اعطاى حقوق سياسى مردم، اصلاح نظام مديريتى و سپردن جايگاه‏هاى مهم و كليدى كشور به انسان‏هاى شايسته، فراهم نمودن زمينه‏هاى مشاركت افراد در امور سياسى، برخوردارى از حق بيان، حق انتقاد، حق انتخاب شدن، انتخاب كردن، فراهم نمودن امكانات آموزشى و فرهنگى عادلانه با توجه به استعدادها و... از جمله راه‏كارهاى مؤر براى اعمال شاخص‏هاى عدالت در راستاى زمينه‏سازى براى تحقق دولت كرامت‏محور مهدوى، از منظر رهبر انقلاب اسلامى مى‏باشد.

كليدواژه‏ها: مهدويت، عدالت، دولت كرامت‏ محور، شاخص‏ها، زمينه‏ سازى، مقام معظّم رهبرى.

سال انتشار: 
20
شماره مجله: 
162
شماره صفحه: 
95

مهدويت در اسلام و عهدين

مهدويت در اسلام و عهدين

اكرم خدائي اصفهاني

مقدّمه

اصل وابستگي همه ممكنات به وجود امام(عليه السلام) از طريق بحث‌هاي استدلالي و آيات و روايات ثابت گرديده است.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
94
شماره صفحه: 
32

مهدي(عج) و مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه

مهدي(عج) و مهدويت از ديدگاه نهج البلاغه

محمدامين صادقي ارزگاني

آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست *** هر كجا هست، خدايا! به سلامت دارش

اشاره

نهج البلاغه آينه اي است كه سيماي پر فروغ قائم آل محمّد(عليهم السلام) در آن گرچه اندك، ولي زيبا، پرجاذبه، نويدبخش، دل انگيز و تحرّك آفرين تجلّي كرده و همچون جام بلوريني است كه زمزم سخنان علوي درباره فرزندش مهدي موعود(عليه السلام)در آن ريخته شده است.

اين مقاله در جهت طرح و تحليل آن كلمات تنظيم گرديده است.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
94
شماره صفحه: 
26

در انديشه حكومت جهاني واحد1

در انديشه حكومت جهاني واحد1

دكتر سيداحمد رهنمايي

«اللهم انا نرغب اليك في دولة كريمه تعزبها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فيها من الدعاة الي طاعتك و القادة الي سبيلك و ترزقنا بها كرامة الدنيا و الآخرة.»

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
94
شماره صفحه: 
10

مهدويت و جهاني سازي

مهدويت و جهاني سازي

سيد محمّدرضا طالبيان

مقدّمه

«جهاني شدن» (Globalization) اصطلاحي ناظر به يك واقعيت عيني و خارجي است كه در آن حيثيّت فاعلي و ارزشي، مدّنظر نيست. به ديگر سخن، بحث پيرامون پديده يا وضعيتي است كه آدميان اينك و در دهه هاي اخير، با آن مواجه بوده و آن را در حال تحقّق مي بينند. در مقابل، «جهاني سازي» (Globalizing) اصطلاحي ناظر به حيثيت فاعلي و ارزشي پديده يا وضعيت جهاني شدن است و به تعبير روشن تر، حاكي از يك ايدئولوژي و يك برنامه هدفمند براي جهانشمول كردن پاره اي از امور.

اين نوشتار، ابتدا به تبيين مقوله جهاني شدن مي پردازد، سپس از جهاني سازي و راست و ناراست بودن آن سخن مي گويد، آن گاه در باب مهدويّت و حكومت جهاني مهدي موعود(عليه السلام) و مؤلفه هاي دعوت و پيام فراگير و جهاني آن حضرت بحث مي نمايد.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
90
شماره صفحه: 
45

جهانى شدن و انتظار و موعود

جهانى شدن و انتظار و موعود

عبدالعلى محمّدى

مقدّمه

پايان جنگ سرد و انهدام نظام دو قطبى نقطه آغازى بود كه جهان را وارد مرحله تازه اى كرد. از نگاه بعضى، جهان در مرحله انتقال است; از منظر جمعى، دوران پس از جنگ سرد; و به تعبير ديگران، مرحله جهانى شدن آغاز شده است.

به هر حال، جهانى تازه در دست ساخت است كه پيدايش بازار و تجارت آزاد، تسلّط ارتباطات و گسترش بيش از حدّ اطلاعات، در هم تنيده شدن جهان در يك شبكه ارتباطى و كاهش يافتن اهميت مرزهاى جغرافيايى از شاخصه هاى اصلى آن به شمار مى رود. از اين رو، اعراض يا تماشاگرى دو گزينه خنثا و ناكارامد است; چنان كه تسليم شدن و با جبين گشاده به پيشواز آن رفتن هم نشانه ذوق زدگى و مرعوبيت است. اما بازيگرى فعّال و نقّادانه همراه با حفظ و گسترش ارزش هاى مطلق و نسبى با اتكا به تمدّن اصيل اسلامى و با استمداد از آموزه هاى دينى، تنها راه باقى ماندن در صحنه و ايفاى نقش است.

مقاله حاضر تلاشى است اندك در همين زمينه كه پس از طرح فرايند جهانى شدن به رويكردها و چالش هاى آن پرداخته و آن گاه با ارائه راهبرد حضور و مبارزه در مرحله انتظار مى كوشد تا راه رسيدن به دولت جهانى موعود را، كه با ظهور خورشيد عدالت شكل مى گيرد، ترسيم نمايد و در پايان، به ويژگى هاى انحصارى «نظم نوين» و «جهانى شدن» عصر ظهور مى پردازد.

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
84
شماره صفحه: 
110

سيماى مهدى (عج) از منظر عرفان اسلامى

سيماى مهدى (عج) از منظر عرفان اسلامى

محمدامين صادقى ارزگانى

مقدّمه

بحث مهدويت يكى از اساسى ترين و زنده ترين مباحثى است كه در رهاورد عرفانى بزرگان اهل كشف و شهود مورد توجه ويژه قرار گرفته و از اين رو، معارف عميق درباره آن مطرح كرده اند كه بازگو نمودن آن مى تواند گذشته از تغذيه فكرى و علمى و اعتقادى، به قلب ها و جان ها نورانيّت، حرارت، عشق، نشاط، تحرّك، پويايى، ايمان، استحكام، اميد و هدايت ببخشد.

از آن جا كه درباره حضرت مهدى(عليه السلام) با رويكرد عرفانى كم تر تحقيق شده است، به نظر مى رسد نشان دادن جلوه اى از سيماى پر فروغ آن حضرت در آينه عرفان اسلامى، براى همه تشنگان وادى انتظار، بخصوص نسل نوانديش جوان، مفيد، آموزنده و آگاهى بخش باشد.

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
70
شماره صفحه: 
97

از مدينه تا غدير

از مدينه تا غدير

مؤلف: محمدهادى يوسفى غروى
ترجمه و تلخيص: حسينعلى عربى

اشاره

گذشته چراغ راه آينده است و تاريخ، حكيم جهان ديده‌اى است كه حوادث گذشته را بازخوانى مى‌كند تا راهى براى پيمودن آينده مبهم پيش روى ما بنهد. ماه ذى‌الحجه همواره تداعى‌كننده اعياد مبارك قربان و غدير است. اين دو از ايام‌الله و شعائر الهى هستند كه بزرگداشت آن‌ها بر هر مسلمانى لازم است.

اين مقاله، ترجمه و تدوين بخشى از كتاب موسوعة التاريخ الاسلامى، تأليف استاد يوسفى غروى مى‌باشد، كه درصدد برآمده است با استفاده از منابع دست اول و با اهميت دادن به منابع شيعى و اشاره به آيات اكمال، تبيلغ و ولايت كه در هنگام حجة‌الوداع نازل شده است، جريان حجة الوداع و غدير خم را بازخوانى كند تا زمينه آشنايى هرچه بيش‌تر با سيره پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) و اخلاق و منش و سياست‌ها و درايت‌هاى آن حضرت فراهم شود.

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
63
شماره صفحه: 
103

آخرين نبرد در آخرالزمان

 

 

 

 

 

 

 

آخرين نبرد در آخرالزمان

على اقليدى نژاد

پيش درامد

شوق آتشين باز آمدن يا آمدن منجى موعود، قرن ها است بشر وامانده از عدالت، معنويت و آزادى را بى قرار ساخته است. هرچند افق نگاه مردمان، گونه هاى مختلفى به انتظار بخشيده است1، اما اين واژه در معناى عام خود يكى از مشتركات بشر وانسان معاصر به حساب مى آيد. در اين ميان، اديان ابراهيمى به اين مسأله اهميتى ويژه مى دهند; چرا كه ظهور موعود در هر يك از اين اديان به مفهوم تشكيل حكومت و سرورى بر ديگران است. باتوجه به شرايط كنونى، آنچه دغدغه اين نوشتار را فراهم ساخته است، نگاهى كوتاه به بازخوانى انديشه موعود در جهان مسيحيت است. اين مسأله از آن جا مهم و در خور اعتنا است كه هم اينك بخشى از جهان مسيحيت با تكيه بر وعده هاى توراتى انجيلى و فن آورى موجود در دنياى غرب به گونه اى خاص به تأويل و تفسير آخرالزمان و انديشه انتظار مى پردازد و با ارائه نگاهى جنگ طلبانه، تمامى اهرم هاى خود را براى تحميل نظريه خويش به كار مى برد. از اين رو، با گذرى كوتاه بر انديشه بازگشت مسيح، تلاش خواهيم نمود تا از زاويه اى ديگر به اين ماجرا بنگريم.

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
59
شماره صفحه: 
73

«عقل» و «تجربه دينى» از نگاه امام على(عليه السلام)

«عقل» و «تجربه دينى» از نگاه امام على(عليه السلام)

مسعود اميد

 

ز جمله وجوهى كه مى توانيم در مبحث عقل و دين آن را مطرح ساخته و مورد تأمل و بررسى قرار دهيم و از آن منظر در بحث عقل و دين نظر افكنيم، نسبت عقل و تجربه دينى است. در اين منظر مراد از عقل معارف انتزاعى، تحليلى و استدلالى و يا به تعبيرى شهود و تجربه عقلانى است و مقصود از تجربه دينى تجربياتى است كه در قالب سه دسته از رويدادها رخ مى دهد: 1. وحى، تجربه اى است متعالى و برين كه صرفاً در ارتباط انبياى الهى(عليهم السلام) با خداوند رخ مى دهد. اين رخداد تجربى تنها مربوط به انبياى الهى است. 2. احساسات و حالات درونى كه از وضعيتى معنوى برخوردارند; حالات معنوى و دينى كه در نتيجه ارتباط با خداوند يا امور دينى براى انسان حاصل مى شود; از قبيل خشوع، خشيت، خوف از خداوند، احساس محبت، شوق و... به خداوند. 3. تجارب عرفانى، كشف و شهودهايى كه علاوه بر انبيا و اوليا، انسان هاى سالك و اهل عرفان و معنا نيز از آن ها برخوردارند.

در اين مقال در پى بررسى نسبت تجربه دينى، به معناى تجربه عرفانى، با عقل هستيم.

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
47
شماره صفحه: 
24
محتوای تغذیه