عباس شفیعی‌نژاد

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

موضوع‌شناسی پول

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

عباس شفیعی‌نژاد / مدیر گروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام     shfieeabas200@yahoo.com 
دريافت: 19/10/99                    پذيرش: 25/01/1400
چكيده
تغییر پول از پول کالایی به پول‌های اعتباری و الکترونیکی، مسائل جدیدی را در حوزه پول و بانک به‌وجود آورده، که ضرورت شناخت آن را بیشتر کرده است. در نظریۀ برگزیده، پول هر آن چیزی است که به‌طور گسترده به‌عنوان وسیلۀ پرداخت، شناخته می‌شود. با توجه به ماهیتِ پول «عینیت داشتن» پول موضوعیت ندارد و هرکس سپرده‌ای در بانک قرار دهد، به اندازۀ سپرده‌ی خود از بانک طلبکار می‌شود، نه عینِ پول خود. بنابراین چیزی به‌عنوان «ملکیت مشاع» در مورد سپرده‌های بانکی مصداق ندارد و اگر بخشی از درآمدهای بانک حرام باشد، موجب سرایت حرمت به سایر درآمدها نمی‌شود.
برای شناختِ احکام و معاملات پول، شناخت نحوۀ عرضه و انگیزه‌های تقاضای پول حائز اهمیت است. علاوه بر انگیزه احتیاطی و معاملاتی، انگیزۀ سفته‌بازی نیز یکی از انگیزه‌های نگهداری پول است. عرضۀ پول در اقتصاد، به‌واسطه بانک مرکزی و نظامِ بانکی انجام می‌شود. سیستم ذخیره جزئی (اعطای وام بیش از موجودی بانک) علاوه بر ایجاد حق امتیاز برای بانک‌ها، عامل ایجاد نوسانات اقتصادی است.
كليدواژه‌ها: ماهیت پول، کاهش ارزش پول، اقتصاد اسلامی، بانک‌داری اسلامی، موضوع‌ شناسی فقهی.
 

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
281
شماره صفحه: 
93
صفحه شروع مقاله: 
93
صفحه پایان مقاله: 
100

موضوع‌شناسی بازاریابی شبکه‌ای

قيمت مقاله الكترونيكي: 
3000تومان

عباس شفیعی‌نژاد / مدیرگروه اقتصاد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام     shfieeabas200@yahoo.com 
دريافت: 13/08/99                    پذيرش: 26/12/99
چكيده
بازاریابی شبکه‌ای روشی است برای کسب سود و درآمد. شرکت‌ها از طریق دریافت حق عضویت و یا فروش محصولات به قیمت بالاتر سود می‌برند. برخي معتقدند این روش باعث ارتقاء کیفیت محصول، خروج از رکود، کاهش هزینه‌ها و ایجاد جریان مثبت نقدینگی می‌شود. مرکز ثقل استدلال موافقان بر این نکته قرار دارد که در بازاریابی شبکه‌ای واسطه‌ها حذف می‌شوند؛ لذا هزینه کاهش یافته و نقدینگی لازم برای تولید دوباره در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. اما در واقع این روش، موجب انتقال هزینه‌ها به سمت شرکت و سرشاخه‌ها می‌شود (نه کاهش هزینه‌ها)؛ ضمن اینکه تبعات منفی دیگری به دنبال دارد. در این مقاله با هدف موضوع‌شناسی بازاریابی شبکه‌ای ضمن بیان استدلال موافقان و مخالفان، معیارهایی برای تفکیک بازاریابی سالم از ناسالم بیان شده است. در این مقاله که با روش تحلیلی به بررسی موضوع پرداخته شده، پیشنهادهایی نیز برای رفع آسیب‌های بازاریابی شبکه‌ای و کمک به اقتصاد ارائه شده است.
کلیدواژه‌ها: بازاریابی شبکه‌ای، شرکت‌های هرمی، اقتصاد اسلامی، موضوع‌شناسی فقهی.
 

سال انتشار: 
1400
شماره مجله: 
281
شماره صفحه: 
85
صفحه شروع مقاله: 
85
صفحه پایان مقاله: 
92
محتوای تغذیه