محمدمهدي كريمي نيا

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

آيات الاحكام و نگاهي به كتاب «كنزالعرفان في فقه القرآن»

 

 

آيات الاحكام و نگاهي به كتاب «كنزالعرفان في فقه القرآن»

محمدمهدي كريمي نيا

مقدّمه

قرآن كريم يكي از دو ثقل گران بهاست كه در تشريع اسلامي و شناخت احكام شرعي به آن اعتماد مي شود. فقيهان در شناخت احكام شرعي، به تفسير و تبيين آيات خداوند پرداخته اند و هيچ فقيهي در تبيين فروع و احكام اسلامي، از شناخت و بررسي آيات قرآن كريم بي نياز نيست.

يكي از دغدغه هاي برخي از مفسّران و دانشمندان فقه، نگارش كتابي حاوي تمام آيات قرآني است كه درباره احكام شرعي باشد. برخي از اين كتاب ها به «احكام القرآن» و برخي تحت عنوان: «آيات الاحكام» يا «فقه القرآن» معروفند.

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
96
شماره صفحه: 
96

تاريخ فقه و حقوق

تاريخ فقه و حقوق

محمدمهدي كريمي نيا

تاريخچه فقه و حقوق

1. مفهوم شناسي تاريخ

الف) در لغت: رقمي كه زمان را نماياند، زمان وقوع واقعه اي، سرگذشت يا سلسله اعمال و وقايع و حوادث قابل ذكر كه به ترتيب ازمنه تنظيم شده باشد.1

سال انتشار: 
14
شماره مجله: 
93
شماره صفحه: 
43

رژيم حقوقى درياى خزر1

رژيم حقوقى درياى خزر1

نويسنده: دكتر فرهاد طلايى

مترجم: محمدمهدى كريمى نيا

چكيده

اين مقاله رژيم حقوقى درياى خزر را با توجه به تغييرات جديدى كه در ساختار اتحاد شوروى (سابق) ايجاد شده است، بررسى مى نمايد. اما لازم است ابتدا موقعيت جغرافيايى درياى خزر و دولت هاى ساحلى تبيين گردد. اين سؤال كه آيا حقوق بين الملل مربوط به درياها مقرّرات كافى ناظر بر درياهاى محصور در خشكى را فراهم نموده اند، بايد مورد بحث قرار گيرد. اين مقاله رژيم حقوقى دريا را در قبل و بعد از فروپاشى اتحاد شوروى (سابق) مورد بررسى قرار مى دهد.

همچنين طرح روسيه را براى يك رژيم حقوقى بين المللى جديد براى درياى خزر مورد تحليل قرار مى دهد. در اين مقاله، سازوكارهاى عمده براى ايجاد يك رژيم حقوقى در خصوص تسهيم منابع طبيعى مورد تجزيه قرار مى گيرند. اين مقاله مى تواند اين گونه خاتمه يابد كه به دو دليل عمده، وجود رژيم حقوقى درياى خزر بايد در يك روش جامع مورد تجديدنظر قرار گيرد:

اولا، به علت ايجاد دولت هاى ساحلى جديد كه وضع كنونى را تغيير داده اند.

ثانياً، به علت وجود موافقت نامه ها (ى گذشته) كه همه موضوعات مربوط به دريا را پوشش نداده اند، از جمله (مباحب مربوط به) «آلودگى دريايى» و «استخراج منابع طبيعى».

سال انتشار: 
13
شماره مجله: 
82
شماره صفحه: 
101

«حقوق»، «حق» و اقسام حق

«حقوق»، «حق» و اقسام حق

محمدمهدى كريمى نيا

حقوق چيست؟

امروزه واژه «حقوق» استعمالات و كاربردهاى متفاوتى دارد. اين كاربردها و معانى گوناگون هرچند بى ارتباط با يكديگر نيستند، ولى از برخى جهات از يكديگر متمايزند:

1. «حقوق» به معناى دست مزد و حق الزحمه: مثلا، گفته مى شود: «حقوق كارمندان دولت». منظور از آن دست مزدى است كه اين افراد به طور ماهانه از دولت دريافت مى كنند.

سال انتشار: 
12
شماره مجله: 
70
شماره صفحه: 
82

ماهيت جرم در فقه و قانون جز

 

 

 

ماهيت جرم در فقه و قانون جز

محمدمهدى كرباسى

ماهيت جرم در فقه اسلامى

1. تعريف جرم و ذنب (گناه)

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
58
شماره صفحه: 
68

حقوق بشر در ارتباط با «استرداد مجرمان» و «پناهندگان سياسى»

 

 

حقوق بشر در ارتباط با «استرداد مجرمان» و «پناهندگان سياسى»

محمدمهدى كريمى نيا

مقدمه

يكى از مسائل مهم براى دولت ها كاهش جرم است. در اين ميان، جرم هايى كه امنيت يك كشور را به مخاطره مى اندازند. از اهميت بيش ترى برخوردارند. در گذشته، جرم بيش تر در چارچوب يك كشور و سرزمين بود، امّا با گذشت زمان و پيشرفت علوم و فنون و پيشرفت وسايط نقليه، جرم از مرزهاى سياسى يك كشور فراتر رفته است. در اين ميان، سياستمداران با استمداد از مباحث حقوقى، مسأله «استرداد مجرمان» را وضع نمودند كه بر اساس آن، دو يا چند كشور متعهد مى شوند كه در صورت فرار مجرم، او را به كشور خود بازگردانده و به مجازات برسانند.

سال انتشار: 
11
شماره مجله: 
55
شماره صفحه: 
96

جايگاه انصاف در حقوق تجارت بين الملل

جايگاه انصاف در حقوق تجارت بين الملل

محمدمهدى كريمى نيا

 

مقدمه

بررسى جايگاه «انصاف» در حقوق تجارت بين الملل مستلزم شناخت آن و زمان پيدايش آن در حقوق انگلستان است. با اين وصف، «انصاف» به عنوان يك منبع و اصلِ حقوقى، نه تنها در حقوق تجارت بين الملل، بلكه در ابعاد ديگر حقوقى، داراى اثر و نقش است.

اصل انصاف به تدريج، در حقوق تجارت بين الملل اهميت پيدا كرد و از حقوق داخلى انگلستان پا فراتر نهاد و در دعاوى تجارى بين المللى نيز از خود نقش مهمى آشكار ساخت.

امروزه در اختلافات تجارى بين المللى، اصل «انصاف» مورد توجه واقع مى شود، به خصوص آن جا كه طرفين يا اطراف نزاع خواهان اعمال اين اصل بوده باشند. در مواردى نيز كه طرفين فاقد موافقت نامه براى حل و فصل اختلافات خود باشند، ممكن است اين اختيار را به داورى بين المللى يا مرجع قضايى بين المللى واگذار نمايند.

«انصاف» يكى از اصول كلى حقوق است كه در صورت بروز اختلاف ميان طرفينِ معامله، به تنهايى و يا همراه ديگر منابع حقوقى (قانون، كنوانسيون، عرف وغيره، بسته به مورد) براى رفع منازعه ارجاعى به قاضى يا داور، مورد استناد قرار مى گيرد و اختلافات فيمابين بر اساس همين اصول كلىِ حقوقى حل و فصل مى گردد. اين گونه شروط، به ويژه در قراردادهاى منعقد ميان يك دولت يا شركت دولتى از يك سو و يك شركت خصوصى خارجى از سوى ديگر، يافت مى شوند.

در اين تحقيق، به جايگاه انصاف در ابعاد گوناگون در حقوق تجارت بين الملل توجه شده است.

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
49
شماره صفحه: 
28

ماهيت حقوقى و انسانى ارتداد

ماهيت حقوقى و انسانى ارتداد

محمّدمهدى كريمى نيا

 

اشاره

«ارتداد» در سال هاى اخير، در مجامع علمى، رسانه هاى داخلى و خارجى مورد بحث و گفتوگوى فراوان قرار گرفته است. آنچه از نظر خوانندگان گرامى مى گذرد، پاسخ به دو پرسش يا شبهه اى است كه در اين باره مطرح شده است: نخست، ماهيت حقوقى ارتداد. دوم، تنافى يا عدم تنافى ارتداد با حقوق بشر.

سال انتشار: 
10
شماره مجله: 
47
شماره صفحه: 
96

حاكميت دولت و آزادى عقيده و بيان

حاكميت دولت و آزادى عقيده و بيان

محمدمهدى كريمى نيا *

چكيده

از ديرباز و به ويژه در قرن اخير، مسأله حاكميتِ دولت ها، چه از نظر داخلى و چه از نظر خارجى، مورد توجه انديشمندان بوده است. منظور از «حاكميت خارجى»، استقلال و عدم وابستگى يك كشور به كشور ديگر است و مراد از «حاكميّت داخلى»، قدرت مسلّط فرمان دهى بر همه افراد، گروه ها و بر تمام بخش هاى كشور مى باشد. به موازات بحث از حاكميّت، بحث از آزادى در ابعاد گوناگون آن مثل «آزادى بيان» و «آزادى عقيده» نيز مورد توجه صاحب نظران بوده است. اِعمال حاكميت در بعد داخلى، با آزادى بيان از نوع مطلق آن، در تعارض است. يكى از آزادى هاى مطرح شده در بيانيه حقوق بشر، آزادى بيان و تفكر است. «بيان» يعنى: ارتباط با ديگران و «تفكر» يعنى: ارتباط با خود. اين كه تا چه اندازه انسان ها محدود بوده و دولت ها تا كجا مجازند موانعى برابر آن تحميل كنند و چگونه، سؤالاتى است كه اين نبشتار، در پى تبيين آن مى باشد. نيز، آزادى عقيده و بيان از ديدگاه دو اعلاميه مهم يعنى«اعلاميه جهانى حقوق بشر» مصوب سازمان ملل متحد و «اعلاميه جهانى حقوق بشر از ديدگاه اسلام» مورد بررسى قرار گرفته است.

سال انتشار: 
9
شماره مجله: 
39
شماره صفحه: 
114

مسؤوليت دولت ها در قبال خسارت هاى معنوى

مسؤوليت دولت ها در قبال
خسارت هاى معنوى

محمدمهدى كريمى نيا *

چكيده: خسارت ها به صورت هاى گوناگون ظاهر مى شود كه صرفاً مادى نيستند، هرچند بيش تر خسارت هاى ايجاد شده از سوى دولت ها مادى است. خسارت هاى معنوى، در حقوق داخلى بيش تر كشورها، و نيز در حقوق بين الملل از اهميت خاصى برخوردار است. اهميت اين موضوع از آن جا ناشى مى شود كه اولاً، چنين ضررهايى هميشه رابطه اى مستقيم با شخص خطاكار ندارد و ثانياً، در بيش تر موارد محسوس نبوده و اندازه گيرى آن مشكل است. اما مشكل تر از آن، اين كه چنين خسارت هاى غير محسوسى با پرداخت وجه جبران نمى گردد. در حقوق داخلى بيش تر كشورها، كم و بيش به لزوم پـرداخت اين گونه خسارت ها توجه مى شود و از مجمـوع رويـّه هاى بيـن المللى و مـوارد اتفاق افتاده، مى توان چنين نتيجه گرفت كه جامعه بين المللى نيز به اهميت جبران اين نوع خسارت هاى معنوى، واقف تر مى گردد.

اين مقال، نيم نگاهى به اين مسأله دارد.

سال انتشار: 
9
شماره مجله: 
38
شماره صفحه: 
99
محتوای تغذیه