ارزش ها

strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in D:\WebSites\nashriyat.ir\modules\views\modules\node\views_handler_filter_node_status.inc on line 14.

روش علامه طباطبائى در استنباط مسائل علوم انسانى دستورى از آموزه هاى ارزشى دين

سال بيست و پنجم ـ شماره 220 (ويژه فلسفه)

عباس گرائى / دانشجوى دكترى فلسفه مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره          abbsgeraei@gmail.com

دريافت: 24/3/94               پديرش: 9/6/94

 

چكيده

اين تحقيق با تعريف علوم انسانى توصيفى و دستورى و بيان تفاوت روش تحقيق آنها، نشان مى دهد كه از منظر علامه طباطبائى، ارزش ها در تعيين اهداف و جهت دهى به مسائل علوم انسانى دستورى نقشى اجتناب ناپذير دارند. ازاين رو، براى توليد علوم انسانى دستورى سعادت آفرين، نيازمند نظام ارزشى جامع نگر و كاملِ دين حق هستيم و چون مسائل علوم انسانى دستورى پس از تعيين هدف و دستيابى به توصيف هاى لازم شكل مى گيرند، رويكرد ايشان در استنباط مسائل اين علوم، در سه مرحله تبيين شده است: گردآورى مبانى و توصيف هاى لازم؛ بيان يا ـ دست كم ـ در نظر داشتن اهداف دين حق در مسئله؛ تنظيم پاسخ مسئله.

 

كليدواژه ها: علوم انسانى دستورى، ارزش ها، ارزش هاى دين حق.

 

سال انتشار: 
25
شماره مجله: 
220
شماره صفحه: 
93

نقش خانواده در انتقال ارزش ها از منظر قرآن كريم

سال بيست و چهارم ـ شماره 208

عباسعلى رستمى نسب[1]

زهرا شبسترى نژاد راورى[2]

چكيده

تربيت مهم ترين عامل شكل گيرى شخصيت و هويت افراد است. براى داشتن تربيتى صحيح، توجهبه محتوا و مربى حايز اهميت است. ازاين رو، توجه به ارزش هاى استخراج شده، به عنوان محتوا، ازمنبع معتبرى مانند قرآن، راه را براى رسيدن به اين مهم هموارتر مى كند. از سويى، اولين و مهم ترينمربيان براى انتقال اين ارزش ها خانواده است؛ زيرا هر فرد، بيشترين و بهترين زمان آموزش خود رادر آنجا مى گذراند. قرآن نيز به عنوان كتاب هدايت، به نقش خانواده توجه نموده است. ازاين رو، ايننوشتار با هدف بررسى نقش خانواده در انتقال ارزش ها از منظر قرآن، به روش توصيفى ـ تحليلىانجام شده است. مطالب لازم، با مراجعه به منبع اصلى، يعنى قرآن جمع آورى شده و سپس با توجهبه تفاسير و كتب مربوطه به تحليل آنها پرداخته شده است.

     به نظر مى رسد خانواده به عنوان اساسى ترين عامل تربيت، مى تواند با بهره گيرى از دستوراتقرآن و عملياتى كردن آنها در همه مراحل زندگى، در رسيدن به خانواده اسلامى و تحكيم بنيانخانواده گام هاى مؤثرى بردارد.

كليدواژه ها: ارزش ها، تربيت، تعليم، خانواده، قرآن.


[1] دانشيار علوم تربيتى دانشگاه شهيد باهنر كرمان. rostaminasab@uk.ac.ir

[2] كارشناس ارشد فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه شهيد باهنر كرمان. shabestari.zahra@yahoo.com

دريافت: 12/4/93               پذيرش: 4/9/93


سال انتشار: 
24
شماره مجله: 
208
شماره صفحه: 
27

ارزش‏ها و هنجارهاى متعالى در سوره لقمان و روش‏هاى كاربردى كردن آنها در جامعه

سال بيست و دوم ـ شماره 194 ـ بهمن 1392، 59ـ70

حميدرضا نريمانى1

عارفه خوروش2

حسين امامى3

چكيده

يكى از اصلى ترين عوامل تشكيل دهنده جوامع بشرى، «نياز» است كه در بستر فرهنگ بدان پاسخ گفته مى شود. ارزش ها، كه در قالب هنجارها تجلى مى يابند، عناصر مهم سازنده فرهنگ هر جامعه اند. تحقيق و كاوش پيرامون آنها، و در ادامه، تقويت و برجسته سازى اين عناصر، سبب حفظ و صيانت فرهنگ آن جامعه در برابر فرهنگ هاى مهاجم خواهد شد.

اين پژوهش، مى كوشد با روش تحليل محتوا در انوار مقدس سوره «لقمان»، به شرح و توضيح هشت نمونه از الگوهاى ارزشى و هنجارهاى پيرامون هريك از آنها، با استناد به آيات مباركه اين سوره بپردازد و بيان برخى از راه كارهاى جامعه پذيرى اين عناصر، ارائه روش و راهى نو به عنوان سرآغازى براى پژوهش هاى مشابه در آيات ساير سوره ها و نيز مقايسه سوره ها با يكديگر و تدوين مجموعه جامعى از الگوها و هنجارهاى موردنظر فرهنگ غنى اسلام، به عنوان يگانه راه پاسخ گويى به اساسى ترين نياز انسان، يعنى دستيابى به خوش بختى و رفاه حقيقى و ابدى، ازجمله نتايج حاصل از اين تحقيق به شمار مى روند.

كليدواژه ها: سوره لقمان، فرهنگ، ارزش ها، هنجارها، روش هاى كاربردى.

سال انتشار: 
22
شماره مجله: 
194
شماره صفحه: 
59

ارزش ها و شيوه هاى شكوفاسازى آنها

معرفت سال بيست و يكم ـ شماره 179 ـ آبان 1391، 31ـ45

رضا زارعى سمنگان*
سيدرسول حسينى كوهستانى**
غلامعلى زارع***
محمدرضا قنبرى****

چكيده

شيوه شناسى شرط موفقيت در امور انسان است. سعادتمندى يكى از امورى كه انسان خواستار آن است. از اين رو، قرآن به عنوان كتاب هدايت به مقوله سعادتمندى انسان به عنوان يك خواسته اصلى توجه نموده، شرط تحقق آن را احياى ارزش هاى الهى مى داند. براى تحقق سعادتمندى، ضمن معرفى ارزش ها، شيوه هاى شكوفاسازى ارزش ها را نيز معرفى مى كند. ضرورى است متوليان تعليم و تربيت به اين شيوه ها توجه ويژه اى نمايند. اين مقاله با رويكرد بررسى اسنادى و با هدف شناخت برخى شيوه هاى قرآنى و روايى در شكوفاسازى ارزش ها تدوين يافته است. يافته هاى پژوهش حاضر عبارتند از: زمينه سازى پذيرش از طريق تخليه افكار از ضدارزش ها؛ جايگزينى ارزش ها به جاى ضدارزش ها؛ ارائه الگوهاى ارزشى؛ تكرار ارزش ها؛ تشويق نيكوكاران.

كليدواژه ها: ارزش ها، تعليم و تربيت، شكوفاسازى ارزش ها.

سال انتشار: 
21
شماره مجله: 
179
شماره صفحه: 
31
محتوای تغذیه